Fra Tømmerterminal til Fjordby

110 22. juni 2021 er Eidos Eiendomsutvikling AS 50 år. Det er 50-årsdagen for konstituerende generalfor- samling i Lier Industriterminal. Oppdraget var å er- verve utbyggingsområder, fylle ut og skaffe attraktive tomter for industri på Lierstranda og Gilhusodden. Forhistorien starter ti år tidligere. To store samferdsels- anlegg tar form i ytre Lier. Jernbanens dobbeltspor fra Drammen til Oslo skal gjennom Lier-tunellen og ny E18 kommer fra Lierskogen til Brakerøya. Generalplan i 1967 Så store inngrep krever svar. I 1962 setter kommunen ned et planleggingsutvalg. Få år senere kommer ny bygningslov. Fra 1966 påla den kommunene å utarbeide generalplaner. Planleggingsutvalget ble kommunens første generalplanråd. Forslag til den første generalplanen kom i 1967. Der pekes det på området sør for det nye jernbanesporet. Generalplanrådet vil at området brukes til industri. Grunne sjøområder kan fylles opp med stein fra Lier-tunellen, heter det i planen som senere ble stad- festet av Kommunaldepartementet. Øremerket stein Steinmassene fra dobbeltsporanlegget og Lier- tunellen ble øremerket til oppfylling på Lierstranda, men det var et par problemer: Det var mange grunn- eiere på området, og det kom til å bli dyrt. Lier kommune kunne ikke løfte det selv. Kommunen hadde også andre utbyggingsoppgaver som skulle løses. Rådmannen fant løsningen. Han foreslo at kommunen kunne invitere NSB, Drammen Havnevesen, Lier Sparebank og Drammen Sparebank til å delta i et utbyttingsselskap for å erverve, plan- legge og disponere området. Politikerne i Lier likte forslaget. Kommunestyret ga tommel opp i januar 1970. Så gikk det sin seiersgang Det handlet om arbeidsplasser – ikke lønnsomhet Oppdraget gikk ut på å etablere nytt og attraktivt industriområde. Jobben startet sommeren 1971.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY0MDg=