Fra Tømmerterminal til Fjordby

36 I Fjordbyen er gående, syklende og folk som reiser kollektivt viktigere enn bilister. Grønn fremkommelighet Fjordbyen er lagd for å gå. Det handler om smart planlegging. Ingen har mer enn 500 meter til holdeplass for kollektivtransport. Det er få konflikter mellom gående, syklende og bilister. Her kan gående ta snarveier gjennom smug og langs gater hvor hus har varierte fasader og ulik høyde. Det gjør gåturen trivelig. Smarte snarveier og enkel tilgang til kollektivholde- plasser er en nøkkel for at flere velger å gå. Tydelig skille mellom gående og syklende, og trygge over- ganger på bilveier er andre grep som er nesten like viktige. Her er det langsomme og grønne gang- og sykkel- ruter, og effektive sykkelveier for dem som skal langt eller hurtig fram. Folk med god tid velger strandveien langs sjøsiden. Der er det fritt utsyn over fjorden, stille, rolig, variert, svingete og hyggelig. Syklistene har egne sykkelveier adskilt fra gående og kjørende. Det er trygt, effektivt og rasjonelt. Også syklende kan velge mellom langsomme og hurtigere veiløsninger. Det henger sammen med at du noen ganger har god tid, andre ganger dårlig tid, eller om du rett og slett skal gjennom hele Fjordbyen. Da velger du rask gjennomfart. Fjordbyen er godt sammenvevd med samfunnet rundt. Det er gode og trygge veiløsninger inn og ut av Fjordbyen-området, både øst og vest, men også over til «gamle» Lierstranda på den andre siden av jernbanelinja. Gode bruforbindelser binder Fjordbyen sammen med grønne Lier lenger inn i landskapet. Kollektivtilbudet er godt. Kollektivgata er effektiv for busser. Fortauene er brede. Kryssing av gata går greit. Universell utforming gir gående prioritet sam- tidig som bussene har høy fremkommelighet. For hver 500 meter er det holdeplass. Bussene kjører ofte. Ingen trenger å sjekke rutetabellen. Det er bare å gå til en holdeplass. Etter få minutter ventetid kommer en buss i den retningen du skal. Mange har bil. Også blant de som bor i Fjordbyen, men stadig flere velger delebilordninger. Og forvent - ningen er at antall biler over tid vil bli færre enn i de første årene hvor byen vokser fram. Bilene er uansett ikke en sentral del av gatebildet i boligområdene ut mot strandlinja. Spesielt gatene mellom bostedene og holdeplassene er aller best tilrettelagt for gående. Det gir trygge veier også for de aller minste.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY0MDg=