Fra Tømmerterminal til Fjordby

39 Slik kan Fjordbyen beskrives etter hvert som området transformeres fra lager og industri. I nærhetsbyen reduseres bilbruken. Her er det lagt til rette for at daglige behov dekkes på vei til og fra skole, jobb og barnehage. Fjordbyen gjør hverdagen enklere. Fjordbyen har egen kollektivgate. Vareleveringen fun- gerer. Holdeplassene i den gjennomgående kollektiv- gata er viktige knutepunkt. De ligger med 500 meters mellomrom. Det skal gi alle nærhet til dagligvare- butikker, trening, vareutlevering og god tilrettelegging for mikromobilitet. I Fjordbyen er det enklere å gå eller sykle framfor å bruke bil. Her har ingen mer enn 500 meter fra egen bolig, arbeidsplass eller skole til kollektivplassene. Stikkordene er enkelt, nært og praktisk. Sykkelbyen Syklende i Fjordbyen har det fint. Her er det gode sykkeltraseer, enten du vil raskt gjennom hele om- rådet eller ta en litt roligere rute gjennom byen fra Gilhus til Fjordparken på Brakerøya med sykehuset og Helseparken. Fjordparken er forlenget fra Brakerøya til Gilhus. Her kan du gå eller jogge langs den blå fjorden i et bilfritt miljø. Det betyr at du kan gå sammenhengende langs vannkanten fra Gilhus til Bragernes torg, eller videre helt til Gulskogen i Drammen om du vil på en lengre tur med maritim nærhet. Kanalbyen Nærhetsbyen er også kanalbyen. Her kan alle bruke sjøen til sport og fritid. Øyer, kanaler og strandlinje gir mange økte kvaliteter. I Gilhusområdet er det utviklet en kombinasjon av skjerming og tilgjengelighet. Fjordbyen er en blågrønn by. Det henger sammen med beliggenheten og nærheten til fjorden. Her er kanaler og vannspeil en del av områdets overvanns- system. Fjordbyen knytter sammen den blå fjorden med grønne Lier. Strandlinja er reetablert. Den er attraktiv, urban og tilgjengelig for alle. Fjordbyen er nærhetsbyen. Den er også blågrønn. Det handler om vann og miljø. En blågrønn nærhetsby

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY0MDg=