Fra Tømmerterminal til Fjordby

40 Eidos Eiendomsutvikling engasjerte en ekspertgruppe med arkitekter og rådgivere fra WSP Norge, LINK Arkitektur og Multiconsult for å utarbeide område- reguleringsplanen for Fjordbyen Lier og Drammen. Ekspertgruppen har analysert, bearbeidet og videre- utviklet alt som er gjort av planer og utredninger siden de første planene så dagens lys i 2006. Innspill fra folk flest har vært mange. I januar 2020 satte Lier bibliotek av plass til utstillingen «Lierstranda – en veggavis», som oppsummerer innspill fra elever ved Gullaug skole. Områdereguleringsplanen er utviklet i 2019 og 2020. Innbyggerdialog er en del av planarbeidets grunnlag. Koronavirus stengte ned Norge 12. mars 2020. Det rammet flere planlagte dialogmøter. Løsningen ble en digital medvirkningsportal. Ung satsing To hovedgrupper fikk særskilt oppmerksomhet for den digitale medvirkningen. • De stille stemmene bestående av barn, unge, eldre og funksjonshemmede. • De ukjente stemmene som er fremtidens brukere av Fjordbyen – liunger generelt og nye innbyggere. En kampanje på Instagram og Facebook ga svar på ungdommenes prioritering for Fjordbyen. Videoen «Vil du høre noe helt sjukt» ble vist til alle under 20 år i Drammen og Lier i løpet av to uker i april og mai. 390 ungdommer mellom 12 til 19 år klikket inn på den digitale portalen for medvirkning etter å ha sett videoen. Resultatene viser at unge prioriterer grønne verdier mest. Hensyn til miljø og bærekraft er viktigere for denne aldersgruppen enn for godt voksne. Over 3.200 innspill er gitt i den digitale portalen. Før ungdomskampanjen ble det gjennomført en kampanje rettet mot lokalbefolkningen, særlig folk bosatt i Lier. Hos ungdom står bilen lavt i kurs. De prioriterer gode gang- og sykkelveier og godt kollektivtilbud. Mest forlokkende er forventningene om å bo og leve sjønært, med liv på gangveier, restauranter, barer, kafeer og treffsteder ved sjøkanten. Her kommer også et variert botilbud med felles- områder for grilling, idrett, lek og kultur - alt sammen på miljøets premisser og med bærekraft som grunn- lag for oppbyggingen. Kampanjefilm En kampanjefilm på Instagram og Facebook ble promotert 80.000 ganger på to uker. De fleste som så den var under 20 år. Filmen er tatt opp på Brakerøya og Lierstranda. Det området skal forvandles fra gammel industri til en ny og moderne fjordby med 16.000 beboere og like mange nye arbeidsplasser. I tillegg til digital medvirkning ble det gjennomført et arbeidsgruppe-møte for representanter for frivillig- heten på Haugstad i Lier tidlig i mars. Der ble det jobbet i grupper med konkrete problem- stillinger. Titalls innspill ble notert og tatt inn i arbeidet med områderegulering. Mye som var planlagt våren 2020 måtte avlyses som resultat av koronaviruset, men gjennom det digitale verktøyet for medvirkning deltok mer enn 2.500 per- soner. Innspillene er summert til over 3.200. Alle tok seg gjennom et spørreskjema. Andre skrev i tillegg innspill og kommentarer i et digitalt kart. Innspillene viser at folk flest vil ha trygg skolevei, gode sykkelstier, grønne lunger, helårs badeanlegg, men også anlegg for idrett, kultur og opplevelser. Fjordbyen er utviklet sammen med folk flest. Over 3.200 ulike digitale innspill er gjennomgått i arbeidet med område- reguleringsplanen. Utviklet sammen med innbyggerne

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY0MDg=