I prosess for gode løsninger
Innsigelsene er konkretisert. – Håper på løsning, sier Lier.
– Vi har gått gjennom innsigelsene punkt for punkt, fått avklaringer og oppklaringer og jobber nå helt konkret med løsningene. Vi vet hva vi skal jobbe videre med for å håndtere hver av innsigelsene til fjordbyplanene, sier Føreland.
Møteserie
6. september startet møteserien med fylkeskommunen, Statens vegvesen og Statsforvalteren. Målet er å finne omforente løsninger for forvandlingen fra industri, lager og logistikk til en moderne og bærekraftig fjordby for 16.000 innbyggere og like mange arbeidsplasser. Forvandlingen skal åpne strandlinja for folk flest. I dag er det ingen som har tilgang til fjorden.
Den nye byen skaper møte mellom den blå fjorden og grønne Lier. Fjordparken vil strekke seg i hele byens 2,5 kilometers lengde og blir i gjennomsnitt 30 meter bred. Store miljøoppryddinger har restaurert naturen. Livet i vannet er bedret. Fjorden blir tilgjengelig, og byen blir et viktig bidrag til nullutslipp. I fjordbyen blir gående og syklende viktigere enn bilistene.
– Møtene med fylkeskommunen, Statens vegvesen og Statsforvalteren forventes å fortsette på nyåret. I tillegg kommer møter med Bane NOR. Der har vi forslag til en løsning vi tror Bane NOR vil akseptere.
To planer
Det er to store planer som utgjør fjordbyplanene. De har begge vært på offentlig høring. Det er Kommuneplan for samferdselinfrastruktur og kollektivknutepunkt (KDP) som er felles for Lier og Drammen og områdereguleringsplanen for Fjordbyen. Innsigelsene til begge planene behandles i den samme prosessen.
Innsigelsene må løses før planene igjen kommer tilbake på politikernes bord.
– Vi legger nå opp til at KDP behandles før områdereguleringsplanen. Planene er hver for seg så store at vi mener det er best at høringene ikke går helt parallelt.